Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap RS Bhineka Bakti Husada

Lela Kania Rahsa Puji, Nurwulan Adi Ismaya, Utami Ulfa

Abstract


In line with regulation No.44 of 2009, explained that one of the hospital's requairements are implement, and maintain quality standards for health services in hospitals as a reference in helping patients. Based on research  May 18, 2019 at the Bhineka Bakti Husada Hospital determine that 96.1% of patients were interested in visiting again if needed health services and 3.9% were not interested in visiting again.research question is correlation between Service Quality and Interest in Revisiting Inpatients at Bhineka Bakti Husada Hospital in 2019. Research purpose is to identify correlation service quality and interest in revisiting inpatient. Method analitic survey cross sectional univariat and bivariate analisys. Technin sampling are total sampling 52 respondent. Result the correlation from the five dimensions of quality of health services (reliability, quality assurance, quality of direct evidence, empathy) are related to interest in revisiting inpatients at Bhineka Bakti Husada Hospital.

Keywords:

  • service qulity
  • quality of Hospitalization
  • interest patient Re-Visit
ABSTRAK

Sejalan dengan peraturan No.44 tahun 2009, dijelaskan bahwa salah satu persyaratan rumah sakit adalah menerapkan, dan mempertahankan standar kualitas untuk layanan kesehatan di rumah sakit sebagai referensi dalam membantu pasien. Berdasarkan penelitian 18 Mei 2019 di Rumah Sakit Bhineka Bakti Husada menentukan bahwa 96,1% pasien tertarik untuk berkunjung lagi jika membutuhkan layanan kesehatan dan 3,9% tidak tertarik mengunjungi lagi. di Rumah Sakit Bhineka Bakti Husada pada tahun 2019. Tujuan penelitian adalah untuk mengidentifikasi hubungan kualitas layanan  minat dalam mengunjungi kembali pasien rawat inap. Metode survei analitik cross sectional dengan analisis univariat dan bivariat. Teknik pengambilan sampel adalah total sampling 52 responden. Hasil korelasi dari lima dimensi kualitas layanan kesehatan (keandalan, jaminan kualitas, kualitas bukti langsung, empati) ada hubungan dengan minat mengunjungi kembali pasien rawat inap di Rumah Sakit Bhineka Bakti Husada.

Kata Kunci:

  • Mutu pelayanan
  • Mutu rawat inap
  • Kunjungan ulang pasien

Keywords


Service quality; quality of Hospitalization; interest patient Re-Visit

Full Text:

PDF

References


Arsin,Arsunan. Transisi epidemiologi dan pergeseran pola penyakit. Fajar, 14 November 2015.

Diabetes Prevention Program Research Group. Hypertension, Insulin, and Proinsulin in of Participants with Impaired Glucose Tolerance. Hypertension. 2002; 40(5):679-86.

Kemenkes RI. Rencana Strategis Kementerian Kesehatan tahun 2015-2019. Jakarta : Kementerian Kesehatan RI; 2015.

Khalifa M. Barriers to Health Information Systems and Electronic Medical Records Implementation. A Field Study of Saudi Arabian Hospitals. Procedia Computer Science[Online Journal]. 2013;21(0):335-42. [Diakses 25 Agustus 2015]. Available at: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050913008375

Leida I.M. Faktor Risiko Kegagalan Konversi pada Penderita Tuberkulosis BTA Positif Baru. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia. 2010; 6(3):136-40.

Lewis BA. Structure and Properties of Carbohydrates. In: Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition. Philadelphia: W. B. Saunders Company; 2000. pp. 3-18.

Magee, M. J., Foote, M., Maggio, D. M., Howards, P. P., Narayan, K., Blumberg, H. M., Ray, S. M. & Kempker, R. R. Diabetes Mellitus and Risk of All-Cause Mortality among Patients with Tuberculosis in the State of Georgia, 2009-2012. Annals of epidemiology, 2014:24(1):369-75.

Notoatmojo S. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta; 2010.

Seeley, R, VanPutte, C, Regan, J & Russo, A. Seeley’s Anatomy & Physiology. New York: Mc Graw-Hill; 2011.

Tawali A, Dachlan DM, Hadju V, dan Thaha Ar. Pangan dan Gizi : Masalah, Program Intervensi dan Teknologi Tepat Guna. Makassar: DPP pergizi Pangan dan Pusat Pangan, Gizi dan Kesehatan; 2002.

UU No 44 Tahun 2009. Tentang Rumah Sakit. Jakarta : Kementerian Kesehatan.

Yusnitasari, AS. Komorbiditas Diabetes Mellitus terhadap Hasil Pengobatan dan Kualitas Hidup pada Penderita Tuberkulosis Paru di Kota Makassar [Tesis]. Makassar: Universitas Hasanuddin; 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.52118/edumasda.v4i2.107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



 

Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kharisma Persada

Pajajaran Street Number 1 Pamulang,
South Tangerang City, Banten Province, Indonesia, 15417
Telephone: 021-74716128 / Handphone : 081384462729


Creative Commons License

Edu Masda Journal
by Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kharisma Persada is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://openjournal.masda.ac.id/index.php/edumasda/index.